Käyttömaksun korotus syö autoveron alennuksen
(TS 19.12.2002)
Autotuojat eivät vielä lupaa uusien autojen hintoihin alennusta, vaikka
autovero laskeekin vuoden alussa.
Toimitusjohtaja Pekka Puputti sanoo, että alennus joka tapauksessa
lieventää sitä nousupainetta, joka hintoihin tulee yhtenäishinnoitteluun
siirtymisen johdosta.
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö (kok) arveli tiistaina, että
autoveron alennus heijastuisi täysimääräisenä kaupan hintoihin. Autovero
laskee vuoden alussa nykyisestä keskimäärin 29 prosentista 24-26
prosenttiin.
Niinistö uskoo, että etenkin käytettyjen autojen tuonti tuo painetta
hintojen alentamiseen.
- Maahantuontihinnoissa on kuulemma nousupaineita. Niin on monissa
muissakin tuotteissa, Niinistö kuittasi automyyjien puheet.
Veroa alennetaan taannehtivasti, sillä eduskunta hyväksynee muutoksen
vasta tammikuun puolivälissä. Valtio menettää autoveron alennuksessa
verotuloja, mutta ne korvataan ainakin osittain käyttömaksun korotuksilla.
Niinistö uskoo, että 5-10 vuoden periodilla autovero voitaisiin
kokonaankin korvata käyttömaksuilla.
Nykyisestä poiketen käyttömaksu rankaisisi vanhempia ja saastuttavampia
autoja. Tässäkin täytyy Niinistön mukaan kuitenkin ottaa huomioon se, että
vanhoilla autoilla on jo entuudestaan ollut ankarampi verorasitus kuin
mitä vuoden alusta lähtien uusilla autoilla on.
Niinistö uskoo autoveron laskun siirtyvän hintoihin
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö (kok) uskoo, että vuodenvaihteessa
tapahtuva autoveron alennus heijastuu täysimääräisenä uusien autojen
hintoihin.
Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Pekka Puputti on varovaisempi. Hänkin
kuitenkin uskoo, että alennus joka tapauksessa helpottaa ainakin hintojen
nousupainetta.
Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti tiistaina ryhtyä
toteuttamaan kauan odotettua autoverouudistusta. Viimeinen sysäys
uudistukselle tuli maanantaina, kun Korkein hallinto-oikeus totesi, että
käytettyjen tuontiautojen verotuksen pohjana täytyy olla todellinen
ostohinta, ei hintapyynnöistä laskettu arvo.
Vero laskee taannehtivasti vuoden alusta. Eduskunta tekee lopullisen
päätöksen tammikuussa, mutta ei liene mitään syytä epäillä, etteikö
hallituksen esitys menisi pari kuukautta ennen eduskuntavaaleja läpi
esitetyssä muodossaan.
Autovero laskee nykyisestä keskimääräisestä 29 prosentista 24-26
prosenttiin. Lopullinen veron määrä tarkentuu lain valmistelussa.
Nykyisessä hyvin monimutkaisessa järjestelmässä vero lasketaan auton ns.
cif-hinnasta. Veron määrä on vaihdellut 19 prosentista runsaaseen 30
prosenttiin automallista riippuen.
Vero voi myös laskea käytetyillä
Veron määrä on liikesalaisuus. Helsingin Sanomien kokoamien tietojen
mukaan 20 prosentin veroon tai jopa sen alle ovat päässeet eräät Volvon
mallit. Vastaavasti esimerkiksi Opel Astrassa veroprosentti olisi 34.
Uuden mallin mukaan veroprosentti on siis kaikilla uusilla autoilla sama
24-26 prosenttia kuluttajahinnasta.
Ongelmallisempi asia on käytettyjen tuontiautojen veron määräytyminen.
Pääsääntöisesti niihin sovelletaan samaa prosenttia. Jos autosta aikoinaan
peritty (uuden auton) cif-veroprosentti on kuitenkin ollut alhaisempi,
ostaja voi saada lasketuksi veron sen mukaiseksi.
Tämä edellyttää kuitenkin verovalituksen tekemistä, sillä viranomaiset
eivät Niinistön mukaan voi lähteä yleisesti paljastamaan edes jälkikäteen
aikoinaan liikesalaisuuksiksi määriteltyjä verotietoja.
Liikesalaisuutta siis avataan osittain. Mtta auton ostaja voi vain
etukäteen arvailla, olisiko hänellä mahdollisuuksia saada alennusta
autoveroonsa.
Verotietoja ei Niinistön mukaan voida avata taannehtivasti, koska asiasta
saadut asiantuntijalausunnot eivät tätä puolla. Niinistö uskoo myös, että
eduskunnan perustuslakivaliokunta joutuu joka tapauksessa käsittelemään
tätä asiaa.
Käyttömaksu nousee jatkossa
Valtiovarainministeriö on jo ryhtynyt valmistelemaan seuraavaa
hallitusohjelmaa silmällä pitäen autojen käyttömaksujärjestelmään tulevia
muutoksia.
Perusajatus on, että nykyinen järjestelmä, jossa käyttömaksu on alhaisempi
vain vanhemmilla autoilla, käännetään lähes nurinniskoin. Jatkossa
käyttömaksu olisi vanhemmilla ja ympäristöä enemmän rasittavilla autoilla
korkeampi.
Niinistön mukaan pelkkä ikä ei kuitenkaan määräisi maksun suuruutta.
Huomioon otettaisiin erityisesti monet ympäristötekijät.
Autoveron tuotto putoaa ensi vuonna veromuutosten ansiosta enimmillään 150
miljoonaa euroa. Niinistö ei kuitenkaan pitänyt 100 miljoonankaan
pudotusta realistisena. Patoutunut ostotarve parantaa tilannetta
verottajan näkökulmasta ainakin ensi vuonna.
- Jonkun ne verotkin on maksettava, Niinistö vastasi kysymykseen
liikenneverojen tuotoista.
Kuluttaja tuskin huomaa eroa hinnoissa
(TS 27.11.2002)
Autoveroista uusi esitys eduskuntaan ensi viikolla
Uusien ja käytettyinä maahan tuotujen autojen verotus pysyy Suomessa
korkeana. Hallitus antaa
ensi viikolla eduskunnalle esityksen autoverouudistuksesta, joka
selkiyttää nykyisiä sääntöjä mutta
ei alenna veroja. Esityksen mukaan uusien autojen vero lasketaan auton
kuluttajahinnasta eikä
maahantuontihinnasta, kuten tähän asti on tehty.
Laskentaperusteen
muuttaminen ei vaikuta
uusien autojen hintaan, mutta tekee verosta läpinäkyvän ja auttaa
myöhemmin esimerkiksi käytettyjen
autojen veron määrittämistä. Samalla autotehtaiden ja autojen
maahantuojien mahdollisuudet
verokikkailuun loppuvat.
Jos maahantuoja on ollut autonvalmistajan
omistama, uudesta autosta
perittävää veroa on ollut mahdollista pienentää kirjaamalla
maahantuontihinta mahdollisimman alhaiseksi.
Autotehdas on voinut siten kiertää veroja ottamalla vastaavasti normaalia
suuremman osan maahantuojan
tuloksesta esimerkiksi konserniavustuksena.
Käytettyjen vero ennallaan
Käytettyinä maahan tuotujen autojen verotukseen ei ole luvassa suuria
muutoksia.
Ylijohtaja Lasse Arvela
valtiovarainministeriöstä kertoo, että tavoitteena on tarkentaa
veroperusteita ja tehdä verosta helpommin
ennakoitava. Arvelan mukaan tulli soveltaa jo nyt uusia määräyksiä.
Esimerkiksi maahantuodun käytetyn auton
vertailuhinnasta vähennetään autonmyyjän kate. Sen jälkeen määritetään
paljonko vastaavassa Suomessa myydyssä
autossa on vielä laskennallista autoveroa jäljellä ja siitä muodostuu
maahantuodusta autosta perittävä vero.
Ministeriö pohti myös toisenlaista mallia, jossa maahantuodusta käytetystä
autosta perittäisiin veroa tietty
prosenttimäärä ostohinnasta.
Esimerkiksi Saksasta tuodusta Mercedeksestä
perittävä vero olisi tietty prosentti auton
ostohinnasta Saksassa. Vero olisi läpinäkyvä ja helposti ennakoitava,
mutta Arvelan mielestä mahdoton toteuttaa.
- Se johtaisi kuittitehtailuun. Väärinkäytöksiä olisi vaikea eliminoida,
Arvela sanoo.
Autoverouudistus astuu voimaan 19.9.2002!
(Tullihallituksen tiedote)
EUROOPAN YHTEISÖJEN TUOMIOISTUIN ANTAA RATKAISUNSA SUOMEN KÄYTETTYJEN AUTOJEN VEROTUSTA KOSKEVASSA ASIASSA 19. SYYSKUUTA 2002
26.6.2002
Euroopan yhteisöjen tuomioistuin on ilmoittanut antavansa 19. syyskuuta 2002 ratkaisunsa Suomen autoverotusta koskevassa asiassa C-101/00 Tuliasiamies ja Siilin. Suomen korkein hallinto-oikeus pyysi 15.3.2000 yhteisön tuomioistuimelta ennakkoratkaisua, joka koskee käytettyjen ajoneuvojen verotuksen yhdenmukaisuutta yhteisön oikeuden kanssa.
Tullihallitus tiedotti 25.10.2001 noudattavansa ratkaisusta selkeästi ilmeneviä periaatteita käytettyjen ajoneuvojen ensiverotuksessa heti ratkaisun jälkeen. Tullihallitus tiedottaa ratkaisun vaikutuksista mahdollisimman pian sen jälkeen, kun ratkaisu on annettu.
Tulli joutuu keskeyttämään autoveropäätösten tekemisen ennakkoratkaisun antopäivästä alkaen lyhyeksi ajaksi. Autoveroilmoituksia otetaan kuitenkin vastaan. Veropäätösten tekemistä jatketaan heti sen jälkeen, kun Tullihallitus on perehtynyt ennakkoratkaisun sisältöön ja vaikutuksiin."
Suomen verokäytäntö syrjii käytettyjä tuontiautoja
(TS 26.10.2001)
Suomalaisten vaihtoautojen hinnat ovat olleet laskussa jo ennen EY-tuomioistuimen kannanottoja.
Autoalan edustajien mukaan suomalaiset kuluttajat ovat odottaneet liikoja autoveron muutoksista. Käytettyjen tuontiautojen hinnat ovat alenemassa, mutta uusien autojen verotukseen ei ole tiedossa kevennystä.
Vaikka EY:n tuomioistuimen julkisasiamies totesi torstaina Suomeen tuotujen käyttöautojen verotuksen syrjiväksi, jatkossakin vain kalleimpien mallien hankinta ulkomailta on autokauppiaiden mukaan kannattavaa.
Autoliitto vaatii EY:n tuomioistuimen asiamiehen kannanoton perusteella Suomen koko autoverojärjestelmää remonttiin, jossa kiinnitettäisiin huomiota autoilun kaikkiin kuluihin.
Torstaina annetun EY-tuomioistuimen ratkaisuehdotuksen mukaan nykyverotus on ristiriidassa EU:n lainsäädännön kanssa, koska tuotuja autoja voidaan verottaa raskaammin kuin kotimaassa myynnissä olevia autoja.
Ratkaisuehdotus koskee Suomeen tuodun Mercedes Benz -auton verokiistaa. Kyse on siitä, miten jäsenmaa saa verottaa yksityishenkilön toisesta EU-maasta tuomaa autoa. Korkein hallinto-oikeus on hakenut ennakkopäätöstä Euroopan yhteisöjen tuomioistuimelta.
Ratkaisuehdotus ei ole varsinainen päätös eikä se sido oikeutta. EY:n tuomioistuin kuitenkin poikkeaa harvoin julkisasiamiehen kannasta.
Suomessa asian valmistelu kuuluu valtiovarainministeriölle. Se ei kuitenkaan halua ottaa kantaa tuomioistuimen ratkaisuehdotukseen ennen kuin lopullinen päätös on tullut. Tulli sanoo noudattavansa toistaiseksi vanhaa käytäntöä.
Turun Sanomat 26.10.2001
|